Thursday 5 July 2012

Melihat Dengan Iman


"Iman adalah dasar dari segala sesuatu yang kita harapkan dan  bukti dari segala sesuatu yang tidak kita lihat" - Ibrani 11:1

Tentangan dan cabaran  hidup yang terjadi di sekitar kita sering tanpa sedar mempengaruhi dan membentuk kehidupan rohani kita. Apa yang terlihat oleh mata kita, terdengar oleh telinga kita mengambil begitu banyak perhatian sehingga tenaga kita habis hanya untuk memikirkan masalah yang tidak ada habisnya. Mungkin sebahagian orang memutuskan untuk menghadapi segala cabaran meskipun tidak tahu sampai setakat mana harus dihadapi tetapi sebahagian lagi memilih untuk menyerah, frustasi, kecewa, sakit hati, marah dan banyak lagi reaksi negatif yang lainnya.


Mungkin kita juga sendiri pernah mengalami hal seperti itu, masalah bertubi-tubi datang menggegarkan hidup kita, keadaan ekonomi yang merosot, keluarga yang tidak lagi terasa keharmoniannya, sakit penyakit yang datang yang membuat kita lemah dan tak berdaya dan banyak lagi persoalan yang tidak diundang datang dalam hidup kita. Tetapi kita juga harus sentiasa sedar bahawa menjadali kehidupan ini dengan pendekatan iman dan bukan dengan fikiran sendiri. Ibrani 11:1 itulah kekuatan kita, itulah iman kita yang harus diterapkan dalam kehidupan, iman kekristenan mengandung unsur harapan yang tidak terlihat oleh mata kita, tidak terdengar oleh telinga kita bahkan yang tidak pernah kita fikirkan sama sekali. Pandangan mata seringkali menipu dan membuat kita lupa akan kekuasaan Allah yang besar. Seringkali apa yang kelihatan bukanlah yang terbaik untuk kita. Jadi marilah kita mulai melihat dengan kaca mata iman kita, dan kita akan melihat kebenaran yang sejati.


Dengan iman kita dapat melihat kuasa Yesus yang besar..

No comments:

Post a Comment